Με μεγάλη επιτυχία και τη συμμετοχή πλήθος κόσμου έγινε την Παρασκευή το βράδυ, στην αίθουσα εκδηλώσεων της Γ.Γ. Αιγαίου η εκδήλωση του ΣΥΡΙΖΑ Λέσβου, με τη συμμετοχή των Πάνου Ρήγα και Νεκτάριου Σαντορινιού. Η συγκέντρωση κράτησε μέχρι αργά το βράδυ της Παρασκευής.
«Η Λέσβος είναι ένα νησί με πολλές δυνατότητες, που στάθηκε όρθιο στην προσφυγική κρίση. Έχουμε υποχρέωση να τη στηρίξουμε και να τις δώσουμε προοπτικές. Οφείλουν οι θεσμικοί φορείς της Λέσβου να σταθούν στο ύψος τους» τόνισε ο γραμματέας της Κ.Ε. του ΣΥΡΙΖΑ, Πάνος Ρήγας, στην ομιλία του στην εκδήλωση του ΣΥΡΙΖΑ Λέσβου με θέμα «Η Λέσβος στη μεταμνημονιακή εποχή».
Ό,τι και να κάνουν, όσο και να πιέζουν εκτίθενται ανεπανόρθωτα κάθε μέρα που περνάει. Αυτή η κυβέρνηση θα φέρει τον Οκτώβρη έναν προϋπολογισμό με κοινωνικό πρόσημο και θα ολοκληρώσει την τετραετία. (Από τη σημερινή, ανοιχτή εκδήλωση του ΣΥΡΙΖΑ στη Λέσβο) pic.twitter.com/OkoSxjw6HJ
— Panos Rigas (@panos_rigas) 20 Ιουλίου 2018
Έθρεψαν για χρόνια έναν κρατικοδίαιτο παρασιτικό καπιταλισμό και τώρα τολμούν να μας μιλούν για επενδύσεις. Ο δικός μας στόχος, ο στόχος του ΣΥΡΙΖΑ είναι μια Δίκαιη και ισόρροπη Ανάπτυξη, μέσω της αλλαγής του παραγωγικού μοντέλου που μας έφερε ως εδώ.
— Panos Rigas (@panos_rigas) 20 Ιουλίου 2018
Η συνέντευξη Τύπου
Κοινή συνέντευξη Τύπου έδωσαν την Παρασκευή στα γραφεία του ΣΥΡΙΖΑ στη Μυτιλήνη, ο υφυπουργός Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής, Νεκτάριος Σαντορινιός, ο γραμματέας της Κεντρικής Επιτροπής του ΣΥΡΙΖΑ Πάνος Ρήγας, ο βουλευτής του νομού, Γιώργος Πάλλης και η συντονίστρια του ΣΥΡΙΖΑ στη Λέσβο, Εριφύλη Χιωτέλλη.
Η συνέντευξη δόθηκε ενόψει της εξόδου τον επόμενο μήνα από τα μνημόνια, που όπως σημείωσε η κ. Χιωτέλλη, «αποτελεί ένα σταθμό που σηματοδοτεί την ολοκλήρωση της μεγάλης προσπάθειας του ελληνικού λαού να ξανασηκώσει τη χώρα και να δώσει ελπίδα στους πολίτες».
Ο κ. Σαντορινιός παρουσίασε με λεπτομέρειες το μέτρο του μεταφορικού ισοδύναμου που ισχύει για νησιώτες και εμπορεύματα από την 1η Ιουλίου, παράλληλα με τα άλλα μέτρα ενίσχυσης των νησιωτών: τη διατήρηση των μειωμένων συντελεστών ΦΠΑ στα νησιά πρώτης γραμμής όπως είναι η Λέσβος, τον διπλασιασμό των ευρωπαϊκών πόρων για τα νησιά του βορείου Αιγαίου την επόμενη προγραμματική περίοδο και τη χρηματοδότηση σειράς έργων από το Πρόγραμμα Δημοσίων Επενδύσεων σειράς έργων.
«Όλα αυτά» υποστήριξε ο κ. Ρήγας «δεν αποτελούν ανταλλάγματα για παραμονή προσφύγων ή ό,τι άλλο υποστηρίζει η αντιπολίτευση. Αποτελούν προϊόν διαπραγμάτευσης, γιατί η αριστερή κυβέρνηση της Ελλάδας διαπραγματεύεται και δεν αποδέχεται ό,τι της λένε χωρίς δεύτερη κουβέντα. Έτσι είχαν μάθει να κάνουν, και νομίζουν ότι όλοι κάνουν το ίδιο» κατέληξε ο κ. Ρήγας.
Ο κ. Σαντορινιός ξεκαθάρισε ότι το μεταφορικό ισοδύναμο ήρθε για να μείνει, ότι ο ΦΠΑ θα παραμείνει μειωμένος και μετά τις 31 Δεκεμβρίου και ότι το χρονικό όριο τέθηκε για γραφειοκρατικούς λόγους – και φυσικά τίποτα από όλα αυτά δεν θεσπίστηκε έναντι υποδοχής προσφύγων. «Είπαν ψέματα μέχρι και για το ότι ήδη έφτασαν πρόσφυγες στα νησιά επιστραφέντες από τη Γερμανία. Fake news από το θεσμό της αξιωματικής αντιπολίτευσης» είπε ο κ. Σαντορινιός.
Τέλος ο κ. Πάλλης είπε ότι «ο μειωμένος συντελεστής του ΦΠΑ στα νησιά, μαζί με το μεταφορικό ισοδύναμο, αποτελούν μέτρα προϊόν επεξεργασίας νησιωτικής πολιτικής. Μιας πολιτικής που μέχρι τώρα ήταν στα χαρτιά και για πρώτη φορά υλοποιείται».
Ν. Σαντορινιός: Δεν αποκλείω την ακτοπλοϊκή σύνδεση της Μυτιλήνης με τη Θεσσαλονίκη
Το μεταφορικό ισοδύναμο, ο νέος θεσμός που εφαρμόζεται από 1ης Ιουλίου, σύμφωνα με τον οποίο επιδοτείται μέρος του κόστους μετακίνησης μόνιμων κατοίκων νησιών (συμπεριλαμβάνονται οι φοιτητές), καθώς και η μεταφορά προϊόντων προς και από τα νησιά του Αιγαίου, ήταν το κυρίως θέμα συζήτησης που είχε την Παρασκευή στη Μυτιλήνη ο υφυπουργός Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής Νεκτάριος Σαντορινιός κατά τη συνάντησή του με θεσμικούς και παραγωγικούς φορείς της Λέσβου.
Κατά τη διάρκεια σύσκεψης στο κτίριο της Γενικής Γραμματείας Αιγαίου και Νησιωτικής Πολιτικής στη Μυτιλήνη, με συμμετέχοντες τους εμπλεκόμενους με το μέτρο φορείς, όπως ο εκπρόσωπος της περιφερειάρχη Βορείου Αιγαίου, ο εκπρόσωπος του απουσιάζοντος από το νησί για λόγους υγείας δημάρχου Λέσβου, ο πρόεδρος του Επιμελητηρίου Λέσβου, ο πρόεδρος του Εμπορικού Συλλόγου, η πρόεδρος της Ένωσης Ξενοδόχων Λέσβου, ο πρόεδρος των Τουριστικών Πρακτόρων Λέσβου και η πρόεδρος της Ένωσης Καταναλωτών του νησιού, ο κ. Σαντορινιός σημείωσε ότι «η κατάκτηση της επιδότησης του κόστους μεταφοράς των νησιωτών καθώς και των προϊόντων των νησιών που μετακινούνται προς την άλλη Ελλάδα, όπως και των προϊόντων που μετακινούνται στα νησιά, με εξαίρεση αυτά προς κατανάλωση από μεγάλες αλυσίδες τροφίμων, ήταν ένα όνειρο 40 χρόνων που ήρθε για να μείνει».
Όπως σημείωσε, ήδη έχουν διατεθεί μέσω μιας πολύ απλής διαδικασίας 10.000 Μόνιμοι Αριθμοί Νησιώτη (ΜΑΝ). Ειδικά για τη Λέσβο, όπως ανακοίνωσε, έχουν διατεθεί 2.500 ΜΑΝ και έχουν εκδοθεί χρησιμοποιώντας τον αριθμό και 300 εισιτήρια. Ο υφυπουργός υποστήριξε ότι κατά την έκδοση του εισιτηρίου το πρακτορείο καταγράφει τον ΜΑΝ στο εισιτήριο και στο τέλος του μήνα μέρος του εισιτηρίου (περί τα 14 ευρώ για το εισιτήριο προς ή από Μυτιλήνη) πιστώνεται στο λογαριασμό που έχει δοθεί κατά την έκδοση του ΜΑΝ. Επισημαίνεται ότι το εισιτήριο Γ θέσεως για Μυτιλήνη κοστίζει 46 ευρώ, δηλαδή επιδοτείται κατά 30% το κόστος μετακίνησης. Ιδιαίτερα σημειώνεται ότι το μειωμένο κατά 50% φοιτητικό εισιτήριο ή τα άλλα ειδικά μειωμένα ανάλογα εισιτήρια με την επιδότηση «πέφτουν» σε τιμή της τάξης των μόλις εννέα ευρώ.
«Και από το Σεπτέμβριο, όταν θα ανοίξει η πλατφόρμα για να χρεώνεται και το κόστος μεταφορών προϊόντων προς και από τα νησιά, η ενίσχυση της νησιωτικής οικονομίας θα είναι πολύ σημαντική και θα δουλέψουμε αυτά τα χρήματα να φτάσουν στο νησιώτη» πρόσθεσε.
Ο κ. Σαντορινιός τόνισε πως το μέτρο θα γίνει καλύτερο «σύμφωνα με την εμπειρική λογική και ότι στο σημερινό του στάδιο εφαρμόζεται πειραματικά, μια και θα επανασχεδιάζεται και εν χρήσει θα υλοποιείται». Κάλεσε δε τα επιμελητήρια του Αιγαίου να βοηθήσουν ώστε να ξεπεραστούν οι όποιες σημερινές δυσκολίες.
Ακτοπλοϊκή σύνδεση με Θεσσαλονίκη
Σημειώνεται ότι ο εκπρόσωπος του δήμου Λέσβου, αντιδήμαρχος Κώστας Αστυρακάκης έθεσε με υπόμνημα που κατέθεσε το αίτημα της επαναδρομολόγησης του πλοίου που θα συνδέσει τη Βόρεια Ελλάδα και ειδικά τη Θεσσαλονίκη με τη Λέσβο. Όπως είπε ο κ. Σαντορινιός, «αποτελεί το αίτημα θέμα συζήτησης, δεν το αποκλείει». Επέστησε δε την προσοχή των συμμετεχόντων στην κατασκευή νέου λιμανιού στη Λέσβο και συγκεκριμένα στο Σίγρι, έργο το οποίο είχε απενταχθεί, ενώ με το έργο της κατασκευής του οδικού δικτύου στη δυτική Λέσβο, ξεκινά η υλοποίηση ενός πραγματικά αναπτυξιακού για το νησί σχεδιασμού».
Επιδότηση καυσίμων
Για τα καύσιμα ο κύριος Σαντορινιός τόνισε ότι είναι μια πιο περίπλοκη διαδικασία. Δεν έχει να κάνει μόνο με την απόσταση αλλά το γεγονός ότι τα μικρά κυρίως νησιά δεν έχουν εγκαταστάσεις αποθήκευσης καυσίμων. Ωστόσο το υπουργείο βρίσκεται σε συζητήσεις με τις επιχειρήσεις πετρελαιοειδών και τον Σεπτέμβρη ευελπιστεί ότι θα είναι σε θέση να ξεκινήσει πιλοτική εφαρμογή του ΜΙ στα καύσιμα σε ορισμένα νησιά και κάθε 2-3 μήνες να προστίθενται στη ρύθμιση κι άλλα νησιά.
Ο κύριος Σαντορινιός ζήτησε τη βοήθεια όλων για να πετύχει το Μεταφορικό Ισοδύναμο τονίζοντας ότι «μέχρι το Γενάρη θα είναι δοκιμαστική η λειτουργία του για να διορθωθούν όσα λάθη διαπιστωθούν».
Πληροφορίες: ΑΠΕ-ΜΠΕ, ΕΡΤ Αιγαίου, Left