Aigaio365 > ΚΥΚΛΑΔΕΣ > ΠΑΡΟΣ > Αντιπαράθεση κατοίκων και Δήμου Πάρου για το νέο εμπορικό λιμάνι

Αντιπαράθεση κατοίκων και Δήμου Πάρου για το νέο εμπορικό λιμάνι

Αναστάτωση έχει προκληθεί στην Πάρο, με αφορμή την κατασκευή του νέου εμπορικού Λιμένα στη θέση Καμινάκι, καθώς πλήθος κατοίκων αντιδρούν στην απουσία διάθεσης διαβούλευσης επί του θέματος εκ μέρους της Δημοτικής Αρχής.

Κατόπιν της έγκρισης των χρηματοδοτήσεων, από τα αρμόδια υπουργεία, για το έργο της μελέτης του νέου εμπορικού λιμανιού στη θέση Καμινάκι, πλήρης ικανοποίηση εκφράστηκε από την πλευρά του Δήμου, η οποία όμως συνάντησε τις διαμαρτυρίες κατοίκων της Πάρου, οι οποίοι κρίνουν ότι η μεταφορά του εμπορικού λιμανιού από την Παροικιά στην εν λόγω θέση «θα αποτελέσει μεγάλο πλήγμα για την Νότιο-Ανατολική Πάρο» και δηλώνουν «καθολικά αντίθετοι».

Το έργο της μελέτης, το οποίο προϋπολογίζεται στα 1.400.000 ευρώ, με απόφαση του Αναπληρωτή Υπουργού Οικονομίας και Ανάπτυξης, εντάχθηκε στο Πρόγραμμα Δημοσίων Επενδύσεων του 2018. Ήδη το Υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών ενέκρινε τη δέσμευση 560.000 ευρώ για τη δημοπράτηση της Οριστικής Μελέτης των έργων της Α’ φάσης, με τη Δ/νση Λιμενικών Υποδομών να εγκρίνει τα τεύχη δημοπράτησης της μελέτης και την άμεση διενέργεια ανοικτού μειοδοτικού διαγωνισμού.

Στο αντικείμενο δημοπράτησης των μελετών του έργου, σύμφωνα με τις σχετική ενημέρωση του Δήμου Πάρου, περιλαμβάνονται: οριστική μελέτη λιμενικών έργων, μελέτη εφαρμογής ηλεκτρομηχανολογικών εγκαταστάσεων, οριστική μελέτη υδραυλικών έργων, τοπογραφικών αποτυπώσεων γεωτεχνικών ερευνών και μελετών κ.λ.π.

Επίσης προβλέπονται: η σύνταξη Μελέτης Περιβαλλοντικών Επιπτώσεων, πέραν της Μελέτης Προκαταρκτικού Προσδιορισμού των Περιβαλλοντικών Απαιτήσεων που έχει ήδη συνταχθεί και εγκριθεί.

Ζητούμενο η διαβούλευση

Οι κάτοικοι, διαμαρτυρόμενοι για την στάση του Δημάρχου στο συγκεκριμένο θέμα, θεωρούν ότι η μεταφορά του εμπορικού λιμένα από την Παροικιά στη θέση Καμινάκι/Βαρούχας του κοινοτικού διαμερίσματος Μάρπησσας έγινε με προχειρότητα και η άρνηση του να διαβουλευτεί με τους κατοίκους «εξυπηρετεί σκοπιμότητες».

Όπως σημειώνεται, ο Δήμαρχος όχι μόνο δεν έλαβε υπόψη τις απόψεις των κατοίκων «αλλά ούτε και σοβαρές παραμέτρους που έχουν αλλάξει και τις νέες συνθήκες που έχουν δημιουργηθεί στο νησί όσον αφορά στην τουριστική δραστηριότητα αλλά και την εμπορική κίνηση».

Όπως σημειώνεται «η δημιουργία εμπορικού λιμανιού στο Καμινάκι, μια πανέμορφη και ταλαιπωρημένη περιοχή από τους χρόνιους επιβαρυντικούς χειρισμούς των αρχών, θα προκαλέσει μεγάλο περιβαλλοντικό και τουριστικό πλήγμα στην νοτιοανατολική Πάρο, την τρίτη σε σειρά πιο πυκνή περιοχή σε επενδύσεις τουριστικών καταλυμάτων του νησιού μας».

Με την επισήμανση ότι «μία τόσο σοβαρή απόφαση δεν έλαβε υπόψη τις απόψεις των κατοίκων του νησιού και δεν πρέπει ναι γίνει με προχειρότητα», οι κάτοικοι ζητούν από τον Δήμο τη διαβούλευση και «τον σχεδιασμό ενός σύγχρονου λιμανιού εκτός Παροικιάς που θα καλύψει όλες τις ανάγκες του νησιού για τις επόμενες δεκαετίες».

Η εντονότατη διαμαρτυρία των κατοίκων, κυρίως λόγω της μη προθυμίας του Δήμου να συζητήσει με την τοπική κοινωνία την συγκεκριμένη προοπτική έλαβε τη δημοτική απάντηση, στην οποία διευκρινίζεται ότι δεν πρόκειται για ένα έργο τοπικής εμβέλειας, αλλά «υπερ-τοπικού και περιφερειακού ενδιαφέροντος», γεγονός που δεν συνιστά αντικείμενο τοπικής διαβούλευσης.

Για την αποσυμφόρηση της Παροικιάς

Τα ήδη γνωστά και κοινώς παραδεκτά προβλήματα δυσλειτουργίας που προκαλεί στην πόλη το εμπορικό λιμάνι της Παροικιάς, το οποίο ευλόγως οφείλει να μεταφερθεί, προς τον σκοπό αυτό δρομολογήθηκαν από τα αρμόδια υπουργεία οι διαδικασίες χρηματοδοτήσεων των απαιτούμενων μελετών.

Εκ μέρους του Δήμου υποστηρίζεται ότι «η μεταφορά του εμπορικού λιμανιού στο Καμινάκι θα λύσει το κυκλοφοριακό και λιμενικό πρόβλημα της Παροικιάς και θα διευκολυνθεί η διακίνηση αδρανών υλικών που εξάγονται από το νησί», γεγονός που προκαλεί τον αντίλογο των κατοίκων από τους οποίους υποστηρίζεται ότι «το κυκλοφοριακό πρόβλημα της Παροικιάς προέρχεται από τη διαμπερή κυκλοφορία φορτηγών, νταλικών και ΙΧ, τα οποία αποβιβάζονται από τα πλοία της γραμμής ενώ η μεταφορά των αδρανών απαγορεύεται για 4 μήνες το καλοκαίρι λόγω της όχληση που προκαλείται. Ποιος δαπανά όμως 16.000.000 ευρώ για την κατασκευή λιμανιού για να διακινούνται τα προϊόντα ΜΙΑΣ επιχείρησης με συνολική εμπορική δραστηριότητα 40 πλοία το μήνα ενώ η διακίνηση του λιμανιού της Παροικιάς είναι 600 πλοία που μεταφέρουν 1000 φορτηγά ή νταλίκες και 14.000 ΙΧ το μήνα;».

Βάσει αυτών των αναφορών εκ μέρους των κατοίκων διατυπώνεται η άποψη ότι «η δημιουργία του εμπορικού λιμανιού στο Καμινάκι αποτελεί άσκοπη διασπάθιση δημοσίου χρήματος καθώς δεν λύνει το πρόβλημα της Παροικιάς, αντίθετα μεταφέρει τα προβλήματα από την μια πλευρά του νησιού στην άλλη για να εξυπηρετηθούν σκοπιμότητες».

Χαρακτηρισμένη περιοχή Natura

Την ιδιαιτερότητα αντιμετώπισης της ευαίσθητης προστατευόμενης περιοχής θέτουν ως έτερο σημείο τριβής με τη Δημοτική Αρχή οι κάτοικοι, αναφέροντας ότι «Η θαλάσσια και χερσαία περιοχή στην οποία βρίσκεται το Καμινάκι (Τσουκαλιά-Πίσω Λιβάδι) είναι και παραμένει χαρακτηρισμένη Natura (κωδικός GR4220025). Ειδική αναφορά γίνεται δε και στο ότι μέρος της περιοχής είναι προστατευόμενη, καθώς πρόκειται για περιοχή Νatura, με τους κατοίκους να σημειώνουν ότι «Σκοπός λοιπόν και στόχος του δήμου θα έπρεπε να είναι η ανάδειξη και η προστασία της και όχι η περαιτέρω επιβάρυνση της περιοχής. Mέσα από αυτήν την περιοχή σχεδιάζεται διάνοιξη δρόμου πρόσβασης, πράγμα που απαγορεύεται από το Γενικό Πολεοδομικό Σχέδιο Πάρου. Θα δημιουργηθούν σαφώς επιπλέον προβλήματα τα οποία δεν έχουν διερευνηθεί σε βάθος (η διάνοιξη δρόμων προσπέλασης βαρέων οχημάτων σε περιοχή Νatura ή και μέσω παραδοσιακών οικισμών, οι κυματισμοί, οι επιπτώσεις στο βραχώδη βυθό της περιοχής κλπ )».

Στην απάντηση του Δήμου αναφέρεται σχετικά με το θέμα ότι «Κατά την εκπόνηση της Μ.Π.Ε. προβλέπεται να εξεταστούν σε βάθος οι επιπτώσεις στο φυσικό περιβάλλον της περιοχής (είδη ορνιθοπανίδας, λιβάδια Ποσειδωνίας κ.λ.π.) και θα δοθεί ιδιαίτερη βαρύτητα στη διαμόρφωση συγκεκριμένων προτάσεων αντιμετώπισης των τυχόν επιπτώσεων ή και αντισταθμιστικών μέτρων για την ευρύτερη περιοχή. Για την εξέταση αυτή θα εκπονηθεί επίσης Ειδική Οικολογική Αξιολόγηση της περιοχής…, δεδομένου ότι το έργο αναπτύσσεται σε Περιοχή Ειδικής Προστασίας… και αφορά έκταση που εντάσσεται στο δίκτυο Natura 2000».

Μεθοδεύεται η χρήση του νέου λιμανιού ως επιβατικό

Αυτό όμως που συναντά την καθολική αντίδραση των κατοίκων της περιοχής είναι ότι μέσω της δημιουργίας νέου εμπορικού λιμανιού μεθοδεύεται η δημιουργία, στη θέση Καμινάκι, νέου λιμανιού, το οποίο μακροπρόθεσμα θα λειτουργήσει ως επιβατικό, προκειμένου να αποσυμφορηθεί η Παροικιά.

Χαρακτηριστική η αναφορά του Δήμου, που παραπέμπει σε αυτή την προοπτική, στην απάντηση προς τους διαμαρτυρόμενους κατοίκους στην οποία αναφέρει ότι η δημιουργία του νέου λιμανιού έχει «αναπτυξιακό, μεταφορικό και περιβαλλοντικό ενδιαφέρον και αξία για το σύνολο του Δήμου και της περιφερειακής ενότητας που αποσκοπεί να εξυπηρετήσει, αλλά και ευρύτερα, λόγω της δυνατότητας που θα παρέχει για ουσιαστική αναβάθμιση των διασυνδέσεων της Πάρου με τα γειτονικά νησιά (Νάξος, Μικρές Κυκλάδες, Νότιες Κυκλάδες κ.λ.π.).

Τα θέμα είναι εάν και κατά πόσο τα αρμόδια όργανα της πολιτείας, που μερίμνησαν για τις χρηματοδοτήσεις, έχουν λάβει σχετική ενημέρωση και εάν τα σχέδια που κατατέθηκαν και έλαβαν τις εγκρίσεις, αφορούν τη δημιουργία λιμανιού επιβατικής χρήσης, αλλά και κατά πόσον κάτι τέτοιο περιλαμβάνεται στον γενικό σχεδιασμό λιμενικών υποδομών της κυβέρνησης.

Ειδικά σε ότι αφορά την όδευση αναφέρεται από το Δήμο ότι «σε ότι αφορά στην οδική πρόσβαση στο νέο λιμένα, στο προγραμματικό σχέδιο του έργου εξετάστηκαν και αξιολογήθηκαν συγκριτικά δύο εναλλακτικές λύσεις: πρόσβαση από το Πίσω Λιβάδι και πρόσβαση από τον Μώλο. Η προτεινόμενη πρόσβαση είναι αυτή από το Πίσω Λιβάδι και θα γίνεται από τον δρόμο Μάρπησσας-Πίσω Λιβαδιού. Ο υφιστάμενος δρόμος προτείνεται να διαπλατυνθεί σε κάποια τμήματα του (ώστε να διαθέτει κατάστρωμα πλάτους 7 μ., με δύο λωρίδες), ενώ σε άλλα θα ακολουθήσει νέα χάραξη. Η νέα χάραξη δεν θα διέρχεται από οικισμούς και θα βρίσκεται σε ικανή απόσταση από υφιστάμενες κατοικίες, ώστε από τη διέλευση οχημάτων να μην προκαλείται όχληση (θόρυβος κ.λ.π.) σε αυτές».

Ενώ στο απαντητικό έγγραφο του Δήμου Πάρου γίνεται πλήρης αναφορά των προβλεπόμενων στο έργο της μελέτης, απουσιάζει η διευκρίνιση εάν οι προαναφερόμενες οδικές χαράξεις και ο συνολικός σχεδιασμός όδευσης προς το νέο λιμάνι συμπεριλαμβάνονται υποβληθέντα προϋπολογισμό ή εάν θα υπάρξουν επιπλέον δαπάνες και ποιον αυτές θα επιβαρύνουν.

Ρεπορτάζ της Κοινής Γνώμης


Σχετικά άρθρα


WP-Backgrounds Lite by InoPlugs Web Design and Juwelier Schönmann 1010 Wien